basisprincipes

Om u al direct een goed idee te geven hoe wij onze websites opvatten, geven wij u een overzicht van enkele principes die wij hanteren. Dit heeft voor u het voordeel dat u weet waaraan u zich kan verwachten. Indien u zich hier absoluut niet in vindt, geen probleem. Deze principes zijn gestoeld op jarenlange studie en ervaring. Onze principes hebben slechts één doel: zorgen dat uw website een hoogvlieger wordt.

De kracht van de eenvoud

Je kent ongetwijfeld dat frustrerende gevoel dat je krijgt als je op het internet aan het surfen bent: je zit op een site en je weet verdomd niet waar je eerst moet naar kijken, laat staan waar je moet klikken of zoeken wat je nodig hebt. De banners en de advertenties vliegen je rond de oren, er zijn niet gewenste geluiden te horen, er floepen popup-vensters open. Dan begin je toch maar te zoeken, en na hooguit enkel minuten ben je weer weg, je sluit de boel en je neemt de volgende site in de lijst die Google je heeft aangeboden als resultaat op je zoekopdracht.

Ontwerpers hebben de kwalijke gewoonte om zaken veel te ingewikkeld te maken, en hebben nog steeds niet door dat dit de bezoekers alleen maar afschrikt. De bezoeker is DE maatstaf voor een website.

Wij houden het eenvoudig: de bezoeker moet onmiddellijk kunnen vinden wat hij zoekt. Je zal bij ons niet gauw advertenties vinden, banners met reclame enz. Die werken toch maar op de bezoeker zijn zenuwen.

De gebruikservaring telt

Eenvoud siert! Eenvoudig, stijlvol en ten dienste van de gebruiker: dit streven wij na. Kunstenaars zijn we lang niet, maar we maken het toch wel netjes en aangenaam om te bekijken. Maak de vergelijking met je wagen: in de eerste plaats moet je er kunnen mee rijden, maar een mooie carosserie heb je er toch graag bij.

Gebruiksvriendelijkheid of “Usability”

We doen het niet gauw, iemand met Engelse termen om de oren slaan, maar hier doen we het toch omdat “usability” een zeer sterk begrip is in de internetwereld. De grote goeroe op dat vlak is Jakob Nielsen (http://www.useit.com/). Zijn website trekt werkelijk op niks, maar de inhoud en zijn aanbevelingen hebben een weerslag op de grootste websites en de grootste bedrijven ter wereld. De man is steenrijk geworden door te zeggen hoe anderen hun website moeten maken.

Usability heeft te maken met effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid bij de bezoeker:

  • effectiviteit: bereikt de bezoeker zijn doel, krijgt hij antwoord op zijn vraag, vindt hij wat hij zoekt?
  • efficiëntie: gebeurt dit binnen een korte zoniet aanvaardbare tijdspanne?
  • tevredenheid: krijgt de bezoeker een aangenaam gevoel, is het prettig vertoeven op de site

Een website maken is een voortdurend afwegen van een groot aantal factoren. Wij pretenderen niet dat we alle usability-principes rigoureus toepassen in al onze sites, maar we streven er toch naar. Dit zijn 10 richtlijnen die we nastreven: (bron: http://www.w3use.nl/usability/goudenregels.html)

  1. Duidelijke herkenbaarheid van de bedrijfsinformatie
  2. Duidelijke en eenvoudige navigatie
  3. Snel ladende pagina’s (behalve als de klant een animatie wil met flash of met foto’s).
  4. Een zoekfunctie (alleen bij grotere sites of databanken)
  5. De opmaak is zo dat elke website op elk scherm kan getoond worden. De teksten zijn leesbaar. Opmaak en inhoud worden apart gehouden.
  6. Heldere korte teksten (zie verder)
  7. Duidelijk herkenbare informatieve hyperlinks.
  8. Mogelijkheden tot interactie met de gebruiker: offerteformulieren, reactieformulieren, vragen kunnen stellen, …
  9. Toegankelijkheid: we geven toe dat dit de moeilijkste is omdat het ook de meest tijdrovende is. Tijdsgebrek laat ons niet altijd toe om dit naar behoren uit te voeren. Het heeft vooral te maken met aanpassingen voor mensen met een handicap, zoals het voorzien van teksten bij afbeeldingen e.d.
  10. Spaarzaam en doelgericht gebruik van multimedia.

Leesbaarheid

In de top 50 van de meest frustererende gebreken van websites vinden we het volgende:

  • slechte kleurcombinaties
  • niet genoeg contrast tussen tekst en achtergrond
  • niet genoeg witruimte
  • taalfouten
  • te veel witruimte
  • onverstaanbare afkortingen
  • te kleine tekst
  • te grote tekst
  • tekst enkel in hoofdletters
  • knipperende tekst
  • geen alinea’s in lange teksten
  • verkeerde informatie

Het is wraakroepend hoe gerenommeerde bedrijven erin slagen webpagina’s te maken met de kleinste letters die er bestaan, vaak in slechte kleurcontrasten.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de schermresolutie van de gebruikers.

Voor websites met relatief beperkte inhoud en eenvoudige navigatie gebruiken we twee kolommen. De breedte van deze sites is 780 pixels (800 min eventuele taakbalken links of rechts van het scherm).

Websites met complexere inhoud verdienen 3 kolommen, waarbij de rechtse kolom gebruikt wordt voor randinformatie, ruimte voor logo’s, korte actuele berichten, links enz. De middelste kolom (de inhoud) bevat gemiddeld 10 à 13 woorden per regel. Dit is het resultaat van veelvuldige leestests bij gebruikers die aangeven dat deze regelbreedte de best leesbare tekst oplevert.

Wat verstaan we onder optimalisatie?

Een website kan maar vruchten afwerpen als hij zo gemaakt is dat hij makkelijk gevonden wordt via de zoekmachines. Optimalisatie is een business waarmee miljoenen verdiend wordt op het internet. Voor ons is het zo voor de hand liggend dat een website gevonden wordt, dat het in de prijs inbegrepen is.

Dat is toch logisch of niet? Stel je voor dat je een auto koopt en de verkoper zegt dat het een hele mooie is, met alles erop en eraan, maar dat je voor de optimalisatie ergens anders moet zijn: hij verbruikt namelijk 40 liter brandstof, hij rookt als een schouwpijp, remmen doet hij maar af en toe eens, … Je begrijpt waar we naartoe willen, niet?

Laat je dus nooit een oor aannaaien door gladde rakkers die je de hemel beloven om uw website bovenaan te krijgen. Dan maken ze je iets wijs in de zin van: “Wij melden uw website aan bij honderden zoekrobotten!”. Waw denk je dan. Maar denk eens goed na, hoeveel zoekrobotten ken je zo? Als je er direct drie kan opnoemen zit je goed, maar veel verder zul je wellicht niet raken. Dat geldt voor zowat 99,99% van alle internet-gebruikers. Met andere woorden als je gevonden wordt via Google, MSN en Yahoo, dan word je gevonden door 99,99% van de internet-gebruikers.